Lektionsplanering

Jag insåg inte när jag sökte till lärare hur svårt detta yrke faktiskt är. Det kräver stor koncentration och god planering. Jag har nu snart spenderat två månader på en skola där jag praktiserar. Jag har redan gjort om mina lektionsplaneringar tyyysen gånger och ändå är jag inte riktigt klar. Man inser inte att det man planerar att framföra måste ha ett syfte. Varför är just den faktan viktig att ha med? Varför är det viktigt att eleverna ska arbeta självständigt? Hur ska du uttrycka dej så det du säger faktiskt kan bekännas som kunskap? PLUS-- du måste hålla dej till läroplanerna och kursplanerna så att de uppstållda målen uppnås.

Det är så sjukt mkt teorier och övningsexempel att jag snart doppar hövet i frysen och tar den lätta vägen ut. Tro mej inte fel, jag har valt helt rätt och älskar när undervisningen visar sig vara givande och rolig för eleverna, men vägen dit är inte alltid en väg gjord av rosor.

För att inte låta mer som en crybaby tänker jag ta mitt egna råd och hålla käft. Plockar istället ihop allt läromedel och beger mej mot Ö22!




Kommentarer
Postat av: G

Jag tror på dig.

2011-02-18 @ 10:44:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0