Den sefardiska diasporan

O JOJ O JO J OJ OJ OJ OJ OoJOJOJO så kul man kan ha. Visste ni att judar blev utsparkade från Spanien år 1492 för fölk var allmänt avundsjuka på sicka snillen dom var? happ så lyder iaf min korta version på det. Det var flera hundratyyyyyyysen som utvandrade till Portugal, men där var dom heller inte välkomna efter några år. Så därför utvandrade MAAAAASSAAA mänskor till länder i Europa och Medelhavet och denna stora landsflykt kallas den sefardiska diasporan. Det var viktigt för den judiska gemenskapen som blev stark efter detta. Det har jag läst om nu i 15 min tills ja fick damp.

Så nu har jag berikat era liv med lite religionskunskap gällande judarnas historia på medeltiden.

KUL VA? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0