Namngivning

Ibland undrar jag hur föräldrar tänker när de ska namnge sitt barn. Vem fan vill döpa sitt barn till "röckmusslan"?
 Är ni IQ befriade eller vad är grejen? Tänker ni någonsin att barnet går en framtid mot socialt självmord? Aldrig i livet att jag skulle våga säga vad jag heter om jag hade ett sådant namn. Istället hade jag hållt mej för mej själv för att undgå att bli mobbad resten av livet. Lite vett får man faktiskt ha bakom pannbenet och inte tänka på sig själv och tro att man har ett barn vars namn är "unikt". Det är fan inte unikt! Det är stört... STÖRT!

Läste på aftonbladet vilka namn skatteverket godkänt och avslagit. Ganska intressant att läsa att det var några som ville döpa sin son till Malin. ... VA ÄRE FÖR FEL PÅ ER? nåja.. här är listan. Enjoy!

Här är namnen som godkänts – och fått avslag

Godkända

Fyra – finns flera andra räkental i både bestämd och obestämd form.

Mig – inte olämpligt.

My-Love – väcker inte anstöt eller obehag.

Okej – inte uppenbart olämpligt.

Passionfruit – inte olämpligt.

Tid – inte anstötande eller olämpligt.

Unistar – inte uppenbart olämpligt.

Vilse – väcker inte anstöt.





Avslag

Blomsterblomma – främmande för svenskt språkbruk.

Lillprins – är en titel i anslutning till ett förnamn. Inte lämpligt.

Malin – feminin prägel och därför inte godkänt som mansnamn.

Rock-President – fyller inte de krav som svensk namnlag ställer på förnamn.

Röckmusslan – upplevs som kuriositet. Främmande för svenskt språkbruk.

Stålmannen – efternamnsliknande karaktär. Risk för obehag.

Tequila – obehag. Olämpligt som förnamn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0