Pridefestivalen

Som vanligt sitter jag och funderar på allt och ingenting. Samtidigt som jag gjorde det kom en bild upp på pridefestivalen från förra året vilket fick mej att fundera kring hela den här gaydebatten som ständigt pågår.

Jag tycker absolut det är viktigt att uppmärksamma alla de problem som uppstår när man nuddar ämnet. Att vara homosexuell är enligt min åsikt inte något konstigt. Så länge du är lycklig får du tycka om vem du vill. Men ämnet har ju alltid kantats med fördomar, hat och får väldigt många människor att känna sig obekväma. Därför är det viktigt att som sagt uppmärksamma det så att det tids nog blir acceptabelt och så att alla som tycker att det är något "fel" ändrar sitt sätt att tänka.

MEN, vad jag egentligen inte begriper mig på är varför man ska ha en hel PARAD för dem som är gay? Då kan vi ju lika gärna ha en parad för oss som tycker om folk av motsatt kön. Eller är jag helt ute och cyklar? Att ha en hel festival gör saken inte bättre utan istället får det alla inom gayrörelsen att framstå som uppmärksamhetskåta. Om ja skulle springa omkring och skrika ut att jag är straight skulle folk säkerligen kalla mej homofobisk eller tycka det vore något fel på mej. det känns som att pridefestivalen på något sätt har kommit ifrån vad priderörelsen egentligen ska stå för- att människor ska vara stolta över sin sexuella identitet och att mångfalden ska betraktas som något positivt.

Det måste gå att möta varandra på mitten på något annat sätt. Fokus ligger på fel sak enligt mej. Eller....?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0