Varför religion?

Många frågar mej varför jag läser religion, och bara genom att analysera deras ansiktsuttryck när dem ställer frågan kan jag inte undgå att se viss misstänksamhet som om jag vore dum i huvet eller något.

Varför skulle jag inte läsa religion? Det är ju för tusan ett ämne som pryder löpsedlarna varje dag. Ett ämne som kan vara otroligt känsligt om det är rätt publik. Religion är stötande och tröstsamt på samma gång. Det kan ge mening med livet eller förstöra ett liv. Det är aktuellt och kommer troligen alltid att vara aktuellt. HUR intressant är inte det? Att p.g.a. av religion agerar folk olika, lika eller inte alls. Med kunskap om olika religioner tror jag att ett större accepterande för människors olika livsstilar kan träda i kraft. Och istället för att t.ex. tycka "synd om" och förutsätta att kvinnor som bär slöja är förtryckta kan man lära sig att det faktiskt är något kulturellt och INTE religiöst.

Låt dej inte påverkas av allt som står i tidningar eller på nätet. Oftast spelar dom på människors okunskap i ämnet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0